vineri, 22 mai 2015

Logo-ul



Logo-ul este rezultatul unei istorii indelungate daca ar fi sa luam in considerare

• Semnele heraldice: pecetea, emblema , scutul
• Semnele antropologice: masca si totemul
• Juridice: semnatura
• Artistice: portretul si autoportretul


Insemnele heraldice ajutau la organizarea indivizilor in grupuri, in sisteme sociale
Asemanarea dintre logo si armuri, este atat de mare incat s-a sustinut ca logo-urile ar avea “aceeasi functie ca imagistica religioasa, armurile cavaleresti sau drapelele si emblemele nationale simbolizand apartenenta si intentia colectiva”.

Constructorii de automobile reiau numeroase simboluri din elementele heraldice pentru reprezentarea diferitelor marci.Logo-ul Porsche reia tema armelor orasului Stuttgart – calul cabrat – precum si culorile Landului Wiirtenberg – dungile rosii si negre .

Exista diferente intre armuri si logo-uri. Heraldica este un sistem de semne care se construieste in functie de figurile si culorile care in blazoane se asociaza respectandu-se anumite obiceiuri, principii si reguli. Repertoriul figurilor si ansamblul culorilor alcatuiesc blazonul. Forma blazonului si alegerea figurilor este optionala, insa combinatia culorilor nu trebuie sa depaseasca mai mult de sase : aur ( galben), argint (alb), rosu, negru, albastru, verde. Blazonul separa aurul si argintul de restul celorlalte impartite in doua grupe.Regula de baza a folosirii culorilor interzice juxtapunerea sau suprapunerea a doua culori care sa apartina aceleiasi grupe.


In afara unui cadru juridic, oficial, logo-ul este folosit adesea gresit sau aproximativ, de unde si cacofonia semiotica pe piata semnelor comerciale. Logo-ul este un semn de reprezentare comunitara, asemeni emblemei de stat, de aceea trebuie respectate niste reguli de reprezentare pentru a restitui logo-ului statutul de semn de identitate legitim pe care nu-l are intotdeauna.

Omul modern a pierdut putin cate putin contactul cu realitatea bruta. Invazia logo-urilor in civilizatia moderna face parte dintr-o tendinta de multiplicare a semnelor, legata de procesul de simbolizare tot mai accentuat care caracterizeaza conditia omului modern.

Capacitatea omului modern de a se inconjura de mituri, simboluri si imagini care organizeaza orice experienta perceptuala, nu mai permite accesul direct la realitatea fizica. Reprezentarea vizuala este incompleta, pentru ca nu face altceva decat sa selectioneze elementele reprezentative.

Numeroase firme isi folosesc logo-ul ca pe un fetis, afisandu-l pe fatada sediului sau consacrandu-i un totem .Logo-ul functioneaza asemeni unui fetis care nu este manipulat ci sacralizat, pus intr-un invelis protector, devine obiectul unei focalizari rituale manifestate in cadrul unei adunari care asigura coeziunea simbolica a comunitatii.

Copiii sunt capabili sa recunoasca marci de televiziune sau vitrine, adeseori inainte de a putea verbaliza sau citi numele marcii respective. Anumite marci se bucura de acest impact vizual al logo-urilor asupra copiilor, transformand aceste semne in adevarate obiecte afective. O reclama Mc Donald arata un copil ezitand intre suras si tristete, din balansul leaganului sau.Sfarsitul filmului ne arata reactia de bucurie a copilului la vederea prin fereastra a frumoaselor insemne aurite ale marcii fast-food.

Intr-un univers care interactioneaza cu indivizii din copilarie prin intermediul semnelor deseori de natura comerciala care se inmultesc exponential , logo-urile se transforma in obiect tranzitional, support al unor proiectii si introiectii permanente. Logo-urile participa la crearea unor atitudini favorabile din partea consumatorilor prin crearea unei imixtiuni dintre marcile comerciale si trairile afective ale indivizilor.

Logo-ul indeplineste o functie de reprezentare.Prefixul “re” are importanta in acceptia valorica de substitut, ceva care era prezent, si acum este reprezentat. Asa cum drapelul reprezinta o natiune, tot asa logo-ul reprezinta o Organizatie, un Brand sau un produs.
Reprezentarea devine o modalitate de a transforma forta si puterea in semne, o modalitate de a delega forta.

Logo-ul informeaza, indica dar mai ales incita la actiune “Cumparati produsul pe care mi-l asum!Aveti incredere in el !” El incununeaza un ansamblu de proceduri nascute din designul produsului si designul grafic, pentru a juca rolul de incitare la cumparare, de “vanzator tacut” Are ceva magic, vrajeste spiritul, trece drept ceea ce nu este, nu este altceva decat pura aparenta.Pastreaza caracterul dublu fantomatic, al une fiinte supranaturale : Marca, Organizatia, Brandul.

Logo-ul este de fapt o in-scenare, el spune poveste produselor si Brandului a carei emblema este , articuleaza narativ si figurativ un program de actiuni subordonate unor valori si competente. Uneori combina moduri de semnificare lingvistica si iconica, combinand modurile de acces la sens. Uneori reprezentarea este de tip conceptual, o reprezentare prin absenta, trimite catre o fiinta imateriala si abstracta, alteori este aleasa o reprezentare de natura picturala care incorporeaza elemente iconice de natura figurativa.

Fie ca reprezinta o Organizatie sau un Brand, logo-ul este un semn, un vector de transmisie care nu valoreaza prin el insusi, ci trimite la altceva decat la el insusi. Altfel spus, logo-ul nu poate exprima orice si oricum.


Logo-ul este de asemeni un semn de identitate
. Identitatea monolitica este cea in care Brandul, Organizatia utilizeaza un singur stil vizual peste tot aolo unde este prezenta. Logo-ul Virgin isi are originea in industria muzicala si este expus pe compact discuri, trenuri, avioane,servicii financiare .prezenta lui pe fiecare din aceste obiecte implica faptul ca sunt impregnate cu valorile promovare de Richard Branson, patronul Organizatiei : provocare, gust pentru aventura, nonconformism.

In identitatea giranta, Brandul, Organizatia garanteaza prin prezenta logo-ului sau pentru majoritatea marcilor pe care le detine, provenienta si calitatea, siguranta si securitatea .
Asa cum subliniaza si etimologia greaca (logos, discurs), logo-ul reprezinta un univers discursiv .mereu dotat cu o functie fatica, el stabileste un contact intre destinatar sid estinatar. Pe fatadele cladirilor par sa spuna “buna ziua “ trecatorilor si conducatorilor auto.

Functia expresiva a logo-ului urmareste sa lamureasca publicul cu privire la identitatea si personalitatea Organizatiei si Brandului care emite semnul.

Functia referentiala a logo-ului este capacitatea acestuia de a oferi informatii despre produsul sau serviciul pe care il marcheaza.

Functia impresiva urmareste sa implice destinatarul mesajului, astfel incat acesta sa gandeasca “ Mi se adreseaza”

Functia poetica, estetica, urmareste sa adauge un plus de emotie atragand atentia destinatarului asupra formei inainte de toate. Exista foarte multa tensiune in cazul logo-urilor desenate de pictori, cand doreste sa suscite emotie, placere si sa se erijeze intr-un obiect estetic, furnizand placere si emotie.

Prin intermediul functiei metalingvistice, logo-ul explica, traduce un nou cod de comunicare.

Un logo spune o poveste sau macar anumite etape ale povestii.O poveste este intotdeauna bazata pe o problema care trebuie rezolvata si care va pune in cumpana procesul narativ. Misiunea trebuie dusa la sfarsit de unul din protagonistii procesului narativ si pentru aceasta trebuie sa dovedeasca un ansamblu de competente. Ilustrarea povestii lui James Bond in care fiecare film incepe cu o problema ce trebuie rezolvata de agentul secret sugereaza ca orice organizatie sau Brand se comporta pe piata in stilul lui James Bond.

In gestionarea sistemului de identitate vizuala trebuie sa se tina cont de :

Coerenta : este important ca logo-ul sa dea impresia unei figuri unitare in care toate elementele iconice si lingvistce trimit la o imagine coerenta a Organizatiei si Brandului reprezentat
Bogatia semantica si emotionala : trimite la numarul si bogatia asociatilor vehiculate, capacitatea sa de a fi recunoscut imediat de destinatari
Durabilitatea : durata de viata medie a unui logo de firma sau Brand variaza intre 10-15 ani , ea este mai scurta pentru logo-urile produselor 5 ani, cand semnificatia devine prea banala, reprezentarea prea invechita
Adaptabilitatea : Logo-ul trebuie sa poate fi aplicat pe diverse suporturi : hartii cu antet, ambalaje, localuri, vehicule, sedii, mediul online, ramanand vizibil atunci cand ii sunt modificate dimensiunile ( in special cand este micsorat)
Declinabilitatea in cazul in care Organizatia are filiale in mai multe tari, este important sa se reflecteze la modul in care poate fi declinat logo-ul pentru a denumi diferite subdiviziuni ale Organizatiei.
Reproductibilitatea : sa fie reprodus in monocromie pe un spatiu de mici dimensiuni mai ales pe documente interne de reducere si de reproducere masiva (fotocopiere) pastrandu-si totodata bogatia semantica

Sursa Logo- Benoit Heiibrunn

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu